سقف‌ های کاذب کی پلاس (کناف)

محصولات و سیستم های مرتبط با سقف کاذب در شرکت کناف ایران در دو دسته کلی “سقف‌ کاذب یکپارچه کناف” و “سقف کاذب مشبک کناف” ارائه می شوند. با مراجعه به هر بخش می توانید به شرح و جزئیات فنی به همراه کاتالوگ های سقف کاذب کناف دسترسی داشته باشید

سقف کاذب یکپارچه کناف

سقف کاذب یکپارچه کناف معرف انواع مختلف ساختارهای سبکی از سقف های یکپاچه کناف هستند که به واسطه تولید صنعتی، دارای مشخصات فنی استاندارد بوده و جایگزین بسیار مناسبی برای سقف های کاذب غیر استاندارد ساخته شده با رابیتس و گچ می باشند.

این ساختار شامل زیرسازی فولادی سبک (متصل به سقف اصلی) بوده که صفحات روکش دار گچی در یک یا چندلایه، به ویسله پیچ مخصوص بروی آنها نصب می شوند.

درزهای میان این صفحات به وسیله نوار و بتونه مخصوص درزگیری شده و بدین ترتیب سطحی یکپارچه و بدون درز حاصل می شود که دارای قابلیت رنگ آمیزی (بلافاصله پس از خشک شدن بتونه و اجرای ماستیک) می باشد.

فضای خالی پشت سقف کاذب، امکان استفاده از انواع عایق حرارتی و صوتی را فراهم نموده و دسترسی به تاسیسات الکتریکی و مکانیکی را میسر می سازد.

از دیگر مزیت های سیستم سقف های کاذب کناف میتوان به انعطاف معماری بالا و ساخت سقف های معلق تزئینی (دکوراتیو) و عدم نیاز به پیش بینی آویز (همانند سقفهای کاذب با مصالح بنایی) اشاره نمود.

سقف کاذب مشبک کناف

سقف کاذب مشبک کناف، از شبکه سازه های سپری و تایل های سقفی تشکیل می شوند. شبکه مذکور به وسیله آویزهای قابل تنظیم، به سقف اصلی متصل گردیده و تایل ها به صورت وزنی درون این شبکه قرار می گیرند. فضای خالی پشت سقف کاذب، امکان استفاده از انواع مواد عایق را فراهم نموده و بدین ترتیب می توان به مشخصات عملکردی صوتی یا حرارتی دست یافت. ویژگی های مثبت فراوان این نوع سقف کاذب باعث گسترش استفاده از آن در فضاهای اداری، تجاری، درمانی، آموزشی و ورزشی شده است. این نوع سقف را میتوان به تنهایی یا در ترکیب با سقف کاذب یکپارچه کناف اجرا نمود.

مزایا:

  • نصب سریع و آسان
  • ظاهر زیبا
  • دسترسی آسان به فضای تاسیساتی
  • حذف عملیات رنگ آمیزی
  • تعمیر و نگهداری آسان
  • تنظیم شرایط آکوستیکی فضا

 

سقف کاذب مشبک کناف

پرسش های متداول سقف کاذب کناف

در پشت سقف کاذب به علت اختلاف دما و رطوبت یا عبور لوله های تاسیسات مکانیکی، تعرق ایجاد می شود. چه راه حلی برای این امر وجود دارد؟

در این گونه موارد برای جلوگیری از آسیب رساندن به پانل یا تایل سقفی توصیه می شود که در پشت سقف کاذب از لایه عایق استفاده شود. جهت کنترل و دفع رطوبت از طریق ایجاد تهویه و یا تعبیه لایه های ویژه بخاربند و یا زهکش، لازم می باشد (توضیح این که پشم معدنی در برابر رطوبت آسیب پذیر است).

رده وزنی سقف های کناف چند است؟

رده وزنی سقف های کناف بر اساس نوع و ضخامت پوشش کاری بین ۱۱/۵ تا حدودا ۵۰ کیلوگرم بر متر مربع می باشد و در صورت اضافه نمودن الحاقات اضافی نظیر لایه عایق، بار اضافی اعمال شده و باید در محاسبه رده وزنی سقف کاذب لحاظ گردد. برای حصول اطلاعات بیشتر می توانید به دفترچه راهنمای سقف های کاذب شرکت کناف ایران صفحه ۲۹ مراجعه فرمائید.

آیا امکان اجرای سقف های کاذب منحنی ( قوس دار) با سیستم های کناف وجود دارد ؟

بله ، یکی از مزایای این سیستم ، قابلیت پذیرش انواع قوس و شکستگی طبق طرح معماری مورد نظر می باشد که جهت اطلاع از روش ها و دستورالعمل اجرایی آنها می توانید به دفترچه راهنمای سقف های کاذب شرکت کناف ایران صفحه ۴۰ تا ۵۸ مراجعه فرمائید.

برای اجرای اولین پروفیل باربر در سقف D112b با توجه به فاصله نزدیک آن به دیوار و بوجود آمدن مشکل در پیچ کردن براکت به سازه چه راه حلی وجود دارد ؟

در چنین مواردی توصیه های کارگاهی وجود دارد که به عنوان راه حل توسط واحد پشتیبانی فنی شرکت کناف ایران ارائه می شود ، استفاده از ابزار مناسب پیچ زدن در چنین فضایی می تواند بر طرف کننده این مورد باشد و یا با باربر فرض کردن نبشی تراز (کاهش فواصل اتصال پروفیل تراز روی دیوار) می توان فاصله اولین پروفیل باربر تا دیوار را افزایش داد.

در فضاهایی که در معرض رطوبت دایم هستند مانند استخر ها یا سرویس های بهداشتی عمومی ، آیا می توان از سقف مشبک استفاده کرد؟ چه نوع ساختاری مناسب است؟

در چنین فضا هایی به هیچ وجه سقف مشبک حتی با تایل های روکش PVC و آلومینیوم و یا با پنل های مقاوم در برابر رطوبت MR نباید اجرا و استفاده نمود زیرا درز موجود در بین تایل ها و سازه ها باعث عبور رطوبت و تعرق در پشت انها می شود لذا استفاده از سقف یکپارچه با صفحات سیمانی AQUAPANEL برای چنین فضا هایی توصیه می شود.

جهت جلوگیری از بلند شدن تایل ها در سقف مشبکی که در معرض باد هستند مانند پیلوت ، از چه راه حلی می توان استفاده کرد؟

گیره تایل قطعه ای است که جهت ثابت نگه داشتن تایل ها در داخل شبکه استفاده می شود . با استفاده از این قطعه ، تایل ها در هنگام تکان های شدید زلزله و یا زمانی که در معرض وزش و کوران بادهای شدید قرار می گیرند ( به ویژه تایل های سبک ) ، در جای خود ثابت می مانند . گیره های تایل در انواع مختلف و با توجه به نوع سازه و ضخامت تایل تولید می شوند.

برای بدست آوردن شرایط مناسب شنیداری بهینه ، استفاده از چه نوع تایل سقفی توصیه می شود؟

تایل های سقفی دارای ابعاد x 6060 سانتیمتر بوده و به لحاظ جنس در دو نوع گچی و معدنی، به ترتیب توسط شرکت های کناف و کناف ای.ام.اف تولید و به بازار عرضه می گردند. تایل های گچی در دو نوع ساده (فاقد خواص صوتی) و آکوستیک (جاذب صوت) تولید می شود. تایل های آکوستیک غالبا در ساختمان هایی نظیر سینماها، آمفی تئاترها، بانک ها، فروشگاه های بزرگ و دفاتر کار مورد استفاده قرار می گیرند. تایل های آکوستیک در رده های جذب صوت مختلف و برای مصارف گوناگون تولید می شوند. شرکت کناف ای.ام.اف از زیر مجموعه های شرکت کناف بوده و طیف وسیعی از تایل های معدنی را در طرح های گوناگون تولید و عرضه می کند. برای اطلاعات بیشتر به کاتالوگ “محصولات شرکت کناف ای.ام.اف ایران” رجوع شود.در صورت نیاز به خواص آکوستیکی در زون های حریق، می توان از تایل های جاذب صوت معدنی (AMF) استفاده نمود.

آیا علاوه بر آویز گیری از سقف اصلی در سقف های کاذب مهار بندی دیگری لازم است؟

بله ، در مواردی که دیوار کناف صرفا به سقف کاذب متصل می شود، اطمینان از استحکام سقف کاذب و نبود حرکات جانبی در آن ضروری است. برای جلوگیری از حرکات جانبی، باید اعضای بادبندی در اجرای زیرسازی سقف کاذب در نظر گرفته شوند. به علاوه، در چنین شرایطی رعایت جزئیات مربوط به عایق کاری صوتی نیز توصیه می شود. برای سقف های کاذب با سطوح گسترده و یکنواخت، اجرای عناصر بادبندی جهت مهار حرکات جانبی (برای مساحت حداکثر هر ۲۵ متر مربع) توصیه می گردد.

عامل اتصال مناسب جهت نصب سازه به سطح زمینه (سقف) چیست؟

برای این منظور، با توجه به جنس و مشخصات سطح زمینه استفاده از عامل اتصال مناسب توصیه می گردد . مثال برای اجرای سازه روی کف تمام شده از جنس سنگ یا سرامیک با توجه به ضخامت لایه از پیچ و رول پلاک (با طول مناسب) توصیه می گردد و یا جهت نصب سازه روی دیوار یا سقف هایی که با بلوک های تو خالی سفالی یا سیمانی اجرا شده اند استفاده از بولت های پروانه ای ، مهار های صلیبی و یا پیچ با رول پلاک مخصوص (Hollow Cavity) مناسب می باشد.

چه راه حلی برای ترمیم سطوح آسیب دیده وجود دارد ؟

راه حل های ترمیمی بسیار ساده ای وجود دارد: در صورتی که سطح صفحات گچی دچار آسیب موضعی شده باشند، بخش آسیب دیده به روش زیر ترمیم می شود: در محل آسیب، پنل با استفاده از اره چاقویی برش داده شده و لبه های آن به وسیله سوهان پرداخت می شود تا یک حفره با شکل هندسی منظم (مانند مربع یا مستطیل) بدست آید. در محل حفره، با استفاده از سازه C یا U زیرسازی انجام می شود. سازه ها در محل مناسب توسط پیچ TN به صفحه گچی متصل می شوند. پس از انجام زیرسازی، یک قطعه پنل (متناسب با شکل و ابعاد حفره) توسط پیچ TN به زیرسازی متصل می شود. در انتها، درزگیری انجام و سطح کار جهت پذیرش پوشش نهایی آماده سازی می شود. برای ترمیم محل های آسیب دیده با ابعاد کوچک، از وصله مخصوص استفاده می شود؛ بدین ترتیب که این وصله بر روی محل آسیب دیده قرار گرفته و بتونه کاری می شود.

اساس تصمیم گیری برای طراحی سقف های کاذب ایمن در برابر زلزله چیست ؟

سه عامل مهم در طراحی زلزله دخیل هستند : تعریف موقعیت جغرافیایی منطقه ، وضعیت خاک بستر و نوع ساختمان . بیش از ۹۰% خاک ایران در برابر خطر احتمالی وقوع زلزله قرار دارد . طبق تعریف آئین نامه زلزله ایران عناصری مثل سقف کاذب علاوه بر سبک بودن باید شکل پذیر نیز باشد . تامین این شکل پذیری در حرکت رفت و برگشتی زلزله با حفظ ایستایی سقف و عدم آسیب رساندن به دیوار های پیرامونی ، تامین می شود.

برای خرید و یا دریافت جزئیات مربوط به مشخصات تایل های سقفی به چه مرجعی مراجعه کنیم ؟

برای دریافت جزئیات مربوط به مشخصات و نمونه تایل های سقفی می توانید با واحد فروش شرکت کناف ایران تماس حاصل نمائید و جهت خرید از خدمات شبکه عاملیت های فروش بهره مند شوید.